Statut Polskiej Sobotniej Szkoły St Mary’s College w Hull

 

Postanowienia ogólne

  1. Szkoła nosi nazwę: Polska Sobotnia Szkoła St Mary’s College w Hull, zwana dalej Szkołą.
  2. Szkoła ma swoją siedzibę w budynku St Mary’s College w Hull.
  3. Obowiązujący adres Szkoły: St Mary’s College, The Storey Centre Cranbook Avenue, Hull, HU6 7TN.
  4. W skład Szkoły wchodzą:
  • Oddział przedszkolny
  • Szkoła Podstawowa
  • Klasa przygotowująca do egzaminu GCSE
  • Klasy języka angielskiego.
  1. Uczęszczanie do Polskiej Sobotniej Szkoły jest dobrowolne.
  2. Szkoła jest instytucją podlegającą prawnie St Mary’s College w Hull.
  3. Szkoła prowadzi działalność przy współpracy z Polską Macierzą Szkolną w Londynie.
  4. Podstawowym aktem prawnym obowiązującym na terenie Szkoły jest niniejszy statut oraz Regulamin Szkoły.

Cele i zadania Szkoły

  1. Szkoła w każdej swojej działalności kieruje się przede wszystkim dobrem ucznia.
  2. Nauczanie dzieci i młodzieży (w wieku od 3 lat) języka polskiego, historii i geografii Polski, zaznajamianie z polską tradycją i zwyczajami oraz religią.
  3. Przygotowanie uczniów do egzaminów GCSE.
  4. Rozwijanie tożsamości uczniów, budowanie więzi z Polską, budzenie patriotyzmu.
  5. Doskonalenie pełnej dwujęzyczności, uświadamianie wartości płynących z jej posiadania.
  6. Wspieranie integracji uczniów w środowiskach angielskojęzycznych poprzez doskonalenie znajomości języka angielskiego (dla młodzieży niedawno przybyłej do Wielkiej Brytanii).
  7. Wspomaganie integracji rodziców – polskich emigrantów oraz innych zainteresowanych osób poprzez rozwijanie umiejętności komunikacji w języku angielskim w mowie i piśmie.
  8. Realizacja wybranych treści zawartych w aktualnych podręcznikach obowiązujących w szkołach w Polsce, stanowiących minimum programowe.
  9. Wspieranie uczniów w ich prawidłowym rozwoju psychofizycznym (współpraca z logopedą i psychologiem).

Organizacja Szkoły

  1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział klasowy.
  2. Szkoła prowadzi zajęcia edukacyjne w następujących oddziałach:
  • grupa przedszkolna (od 3 lat),
  • klasy od 0 do 5,
  • klasa 6, wraz z przygotowaniem do egzaminu GCSE,
  • język angielski dla dzieci/młodzieży,
  • język angielski dla dorosłych.
  1. Szkoła realizuje swoje cele i zadania poprzez:
  • sobotnie zajęcia edukacyjne, określone kalendarzem zajęć na każdy rok szkolny, przeprowadzane zgodnie z programem dydaktyczno – wychowawczym, nakreślonym dla każdej z klas,
  • organizację zajęć dodatkowych dla uczniów,
  • organizację apeli okolicznościowych, spotkania z twórcami, wykonawcami, promujące polską kulturę i tradycje,
  • współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania i wychowania.
  1. Program nauczania w Szkole realizuje wybrane treści zawarte w aktualnych podręcznikach obowiązujących w szkołach w Polsce.

Organy Szkoły

Statut Szkoły określa:

  1. Szczegółowe kompetencje organów Szkoły, którymi są:
  • Dyrektor Szkoły, współpracujący z Koordynatorem z ramienia St Mary’s College
  • Rada Pedagogiczna
  • Rada Rodziców
  • Rada Szkoły
  1. Zasady współdziałania organów Szkoły między sobą.

Kompetencje organów Szkoły

Kompetencje Dyrektora Szkoły:

  1. Dyrektor Szkoły zostaje powołany przez Radę Pedagogiczną oraz Przewodniczącego i Zastępcę Rady Rodziców, czyli Radę Szkoły, po uprzednim głosowaniu, zostaje wybrany zwykłą większością głosów na okres czterech lat z możliwością przedłużenia bez konieczności głosowania.
  2. Do zadań Dyrektora Szkoły należy w szczególności:
  • planowanie, monitorowanie i koordynowanie pracy Szkoły,
  • współpraca z Koordynatorem z ramienia St Mary’s College, na rzecz dobra Szkoły,
  • reprezentowanie Szkoły na zewnątrz,
  • planowanie i realizacja budżetu Szkoły,
  • nadzorowanie pracy kadry pedagogicznej oraz zapewnienie właściwego doboru nauczycieli,
  • zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
  • zapewnienie odpowiednich środków dydaktycznych oraz wyposażenia Szkoły w ramach posiadanych środków finansowych.
  1. Dyrektor do realizacji zadań statutowych może powołać wicedyrektorów.

Kompetencje Rady Pedagogicznej:

  1. Wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole tworzą Radę Pedagogiczną.
  2. Podstawowym obowiązkiem członków Rady Pedagogicznej jest realizacja programu dydaktyczno – wychowawczego.
  3. Rada Pedagogiczna na wniosek Dyrektora Szkoły:
  • ustala program nauczania realizowany w danym roku szkolnym,
  • ustala zasady i kryteria oceniania uczniów,
  • organizuje uroczystości szkolne zgodnie z obchodami świąt narodowych w Polsce,
  • ustala plan zakupu pomocy dydaktycznych.

Kompetencje Rady Rodziców:

  1. Radę Rodziców stanowią rodzice i opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do Szkoły.
  2. Spośród członków Rady zostaje wybrany Przewodniczący oraz Zastępca i Sekretarz.
  3. Przewodniczący wraz z Zastępcą reprezentują Radę Rodziców w posiedzeniach Rady Szkoły.
  4. Rada Rodziców:
  • współpracuje z Dyrektorem Szkoły oraz Radą Pedagogiczną,
  • ustala plan działania i współpracy na bieżący rok szkolny,
  • wspiera działalność Szkoły.

Kompetencje Rady Szkoły:

  1. W skład Rady Szkoły wchodzą: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna oraz Przewodniczący, Zastępca i Sekretarz Rady Rodziców.
  2. Rada Szkoły:
  • powołuje i odwołuje Dyrektora Szkoły,
  • wspiera prace organów Szkoły,
  • współpracuje w opracowywaniu kalendarza uroczystości szkolnych.

Prawa i obowiązki uczniów

  1. Uczniami Szkoły mają prawo być wszyscy w wieku od 3 lat, pragnący uczyć się języka polskiego i innych przedmiotów w języku polskim bez względu na płeć, rasę, przekonania polityczne i religijne.
  2. Uczeń ma prawo do:
  • właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
  • opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,
  • życzliwego traktowania,
  • sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
  • udziału w zajęciach dodatkowych organizowanych przez Szkołę.
  1. Uczeń jest zobowiązany do:
  • przestrzegania postanowień Statutu i Regulaminu Szkoły,
  • traktowania wszystkich nauczycieli oraz innych uczniów i pracowników Szkoły z szacunkiem,
  • utrzymywania czystości w Szkole, poszanowania budynku Szkoły oraz wszystkich przedmiotów znajdujących się na jej terenie,
  • punktualności,
  • systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach,
  • nie zakłócania innym swobodnego korzystania z zajęć edukacyjnych,
  • udziału w akademiach i apelach organizowanych przez Szkołę.

Uwagi końcowe

  1. Dopełnieniem Statutu jest Regulamin Szkoły oraz dodatkowe procedury, które nie mogą być sprzeczne z założeniami Statutu.
  2. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia tj.: 11 listopada 2017 r.