Statut Polskiej Sobotniej Szkoły St Mary’s College w Hull
Postanowienia ogólne
- Szkoła nosi nazwę: Polska Sobotnia Szkoła St Mary’s College w Hull, zwana dalej Szkołą.
- Szkoła ma swoją siedzibę w budynku St Mary’s College w Hull.
- Obowiązujący adres Szkoły: St Mary’s College, The Storey Centre Cranbook Avenue, Hull, HU6 7TN.
- W skład Szkoły wchodzą:
- Oddział przedszkolny
- Szkoła Podstawowa
- Klasa przygotowująca do egzaminu GCSE
- Klasy języka angielskiego.
- Uczęszczanie do Polskiej Sobotniej Szkoły jest dobrowolne.
- Szkoła jest instytucją podlegającą prawnie St Mary’s College w Hull.
- Szkoła prowadzi działalność przy współpracy z Polską Macierzą Szkolną w Londynie.
- Podstawowym aktem prawnym obowiązującym na terenie Szkoły jest niniejszy statut oraz Regulamin Szkoły.
Cele i zadania Szkoły
- Szkoła w każdej swojej działalności kieruje się przede wszystkim dobrem ucznia.
- Nauczanie dzieci i młodzieży (w wieku od 3 lat) języka polskiego, historii i geografii Polski, zaznajamianie z polską tradycją i zwyczajami oraz religią.
- Przygotowanie uczniów do egzaminów GCSE.
- Rozwijanie tożsamości uczniów, budowanie więzi z Polską, budzenie patriotyzmu.
- Doskonalenie pełnej dwujęzyczności, uświadamianie wartości płynących z jej posiadania.
- Wspieranie integracji uczniów w środowiskach angielskojęzycznych poprzez doskonalenie znajomości języka angielskiego (dla młodzieży niedawno przybyłej do Wielkiej Brytanii).
- Wspomaganie integracji rodziców – polskich emigrantów oraz innych zainteresowanych osób poprzez rozwijanie umiejętności komunikacji w języku angielskim w mowie i piśmie.
- Realizacja wybranych treści zawartych w aktualnych podręcznikach obowiązujących w szkołach w Polsce, stanowiących minimum programowe.
- Wspieranie uczniów w ich prawidłowym rozwoju psychofizycznym (współpraca z logopedą i psychologiem).
Organizacja Szkoły
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział klasowy.
- Szkoła prowadzi zajęcia edukacyjne w następujących oddziałach:
- grupa przedszkolna (od 3 lat),
- klasy od 0 do 5,
- klasa 6, wraz z przygotowaniem do egzaminu GCSE,
- język angielski dla dzieci/młodzieży,
- język angielski dla dorosłych.
- Szkoła realizuje swoje cele i zadania poprzez:
- sobotnie zajęcia edukacyjne, określone kalendarzem zajęć na każdy rok szkolny, przeprowadzane zgodnie z programem dydaktyczno – wychowawczym, nakreślonym dla każdej z klas,
- organizację zajęć dodatkowych dla uczniów,
- organizację apeli okolicznościowych, spotkania z twórcami, wykonawcami, promujące polską kulturę i tradycje,
- współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania i wychowania.
- Program nauczania w Szkole realizuje wybrane treści zawarte w aktualnych podręcznikach obowiązujących w szkołach w Polsce.
Organy Szkoły
Statut Szkoły określa:
- Szczegółowe kompetencje organów Szkoły, którymi są:
- Dyrektor Szkoły, współpracujący z Koordynatorem z ramienia St Mary’s College
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Rada Szkoły
- Zasady współdziałania organów Szkoły między sobą.
Kompetencje organów Szkoły
Kompetencje Dyrektora Szkoły:
- Dyrektor Szkoły zostaje powołany przez Radę Pedagogiczną oraz Przewodniczącego i Zastępcę Rady Rodziców, czyli Radę Szkoły, po uprzednim głosowaniu, zostaje wybrany zwykłą większością głosów na okres czterech lat z możliwością przedłużenia bez konieczności głosowania.
- Do zadań Dyrektora Szkoły należy w szczególności:
- planowanie, monitorowanie i koordynowanie pracy Szkoły,
- współpraca z Koordynatorem z ramienia St Mary’s College, na rzecz dobra Szkoły,
- reprezentowanie Szkoły na zewnątrz,
- planowanie i realizacja budżetu Szkoły,
- nadzorowanie pracy kadry pedagogicznej oraz zapewnienie właściwego doboru nauczycieli,
- zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
- zapewnienie odpowiednich środków dydaktycznych oraz wyposażenia Szkoły w ramach posiadanych środków finansowych.
- Dyrektor do realizacji zadań statutowych może powołać wicedyrektorów.
Kompetencje Rady Pedagogicznej:
- Wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole tworzą Radę Pedagogiczną.
- Podstawowym obowiązkiem członków Rady Pedagogicznej jest realizacja programu dydaktyczno – wychowawczego.
- Rada Pedagogiczna na wniosek Dyrektora Szkoły:
- ustala program nauczania realizowany w danym roku szkolnym,
- ustala zasady i kryteria oceniania uczniów,
- organizuje uroczystości szkolne zgodnie z obchodami świąt narodowych w Polsce,
- ustala plan zakupu pomocy dydaktycznych.
Kompetencje Rady Rodziców:
- Radę Rodziców stanowią rodzice i opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do Szkoły.
- Spośród członków Rady zostaje wybrany Przewodniczący oraz Zastępca i Sekretarz.
- Przewodniczący wraz z Zastępcą reprezentują Radę Rodziców w posiedzeniach Rady Szkoły.
- Rada Rodziców:
- współpracuje z Dyrektorem Szkoły oraz Radą Pedagogiczną,
- ustala plan działania i współpracy na bieżący rok szkolny,
- wspiera działalność Szkoły.
Kompetencje Rady Szkoły:
- W skład Rady Szkoły wchodzą: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna oraz Przewodniczący, Zastępca i Sekretarz Rady Rodziców.
- Rada Szkoły:
- powołuje i odwołuje Dyrektora Szkoły,
- wspiera prace organów Szkoły,
- współpracuje w opracowywaniu kalendarza uroczystości szkolnych.
Prawa i obowiązki uczniów
- Uczniami Szkoły mają prawo być wszyscy w wieku od 3 lat, pragnący uczyć się języka polskiego i innych przedmiotów w języku polskim bez względu na płeć, rasę, przekonania polityczne i religijne.
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,
- życzliwego traktowania,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
- udziału w zajęciach dodatkowych organizowanych przez Szkołę.
- Uczeń jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień Statutu i Regulaminu Szkoły,
- traktowania wszystkich nauczycieli oraz innych uczniów i pracowników Szkoły z szacunkiem,
- utrzymywania czystości w Szkole, poszanowania budynku Szkoły oraz wszystkich przedmiotów znajdujących się na jej terenie,
- punktualności,
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach,
- nie zakłócania innym swobodnego korzystania z zajęć edukacyjnych,
- udziału w akademiach i apelach organizowanych przez Szkołę.
Uwagi końcowe
- Dopełnieniem Statutu jest Regulamin Szkoły oraz dodatkowe procedury, które nie mogą być sprzeczne z założeniami Statutu.
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia tj.: 11 listopada 2017 r.